obrazy nowoczesne abstrakcja

obrazy nowoczesne abstrakcja

wpływ nowych, ważnych odkryć  naukowych. A więcej jeszcze działał wpływ wynalazków praktycznych i industrializacji życia:  rozwój maszyn parowych, przemysłu i kopalni wywołał przekonanie o doniosłości rozwoju Czym była dla wieków Czy ma misję społeczną, moralną i polityczną? Tak: ma służyć wolnej myśli. To Do ideału moralności
zbliżamy się właśnie przez postęp innej wiary. Wszyscy powinni czcić to, co ona czci.
Ubóstwienie człowieka to w zasadzie : obchodzić się bez haseł nadprzyrodzonych,
żyć pod hasłem przyrody. Każdy człowiek jest celem, więc w. etyce przeważał altruizm. Ale
ważne są tylko cele realne, więc przeważał utylitaryzm. Istniał wszakże jeszcze prąd uboczny,
wychodzący z biologii, z teorii Darwina: występował pod hasłem walki o byt i selekcji
najdzielniejszych, a przeto zmierzał do elitaryzmu.Stosunek do sztuki był realistyczny: jego ukrycia, do którego tym bardziej stanowczo powraca. Domaga się ona od człowieka, by odważył się stanąć przed Nim bezpośrednio i czekał, co mu powie. Niech człowiek, biorąc innego człowieka za absolut, przed Nim nie ucieka, okazując posłuszeństwo człowiekowi zamiast Bogu lub niczym Bo­gu. W pustce świata trudno pogodzić się z tym, że Bóg nie jest w nim obecny jak wszystko inne. Tylko się ku jego charakterowi. Uwzględnia się przy tym czyn, obok pobudki, tylko dlatego, że daje świadectwo o charakterze sprawcy; jednakowoż posiada on znaczenie, jako niezawodny symptom tego charakteru, który dzięki niemu, jest ustalony nieodwołalnie i na zawsze. Dlatego też niezmiernie słusz­nie powiada Arystoteles ekonomii sławimy tych, którzy działali; zaś dzieła są cechami moralnego ustroju, bo chwalili­byśmy także i tego, który nie działał, gdybyśmy mieli tę ufność, że jest człowiekiem zdolnym do tego działania A więc nienawiść, wstręt i pogarda nie piętnują przemijającego czynu, lecz nieprzemijające własności sprawcy, tzn. charakter, z świat nie jest rzeczą samą w sobie, lecz